dinsdag 10 april 2012

10/04/12 - Lipdubstress

Als ik het woord noem, zijn er allicht mensen die verbaasd reageren en navragen wat ik zei. Het gaat over het woord ‘lipdub’. Doorsnee reactie is vaak: “Een WAT?!”
“Juist, een lipdub, u heeft het goed gehoord.”

Wat is een lipdub?
‘Een lipdub is een filmpje waarin een liedje wordt geplaybackt door veel verschillende mensen. Dit kan individueel of in een groep. Het is hierbij de bedoeling dat er een bepaalde route door een gebouw wordt afgelegd en hierbij steeds iemand anders in beeld komt die een stukje playbackt. Wat een regel is, voor het maken van een lipdub, is dat alles achter elkaar gefilmd worden; gaat het in de laatste minuut fout, dan moet alles opnieuw gefilmd worden.’
Duidelijk, lijkt mij. Vorig jaar, toen ik nog op het MBO zat en het leven nog onschuldig leek, was een van de examenopdrachten om met de klas een lipdub te maken. Op dat moment was mijn reactie evenals de doorsnee mensen die ik hier nu over spreek.
Tien weken lang leefden wij als groep in een nachtmerrie met ‘The Time (Dirty Bit)’ van The Black Eyed Peas.
Nu zeg ik van mezelf dat ik behoorlijk eigenwijs ben, maar niet eigenwijs genoeg om de groep een ander nummer te laten kiezen. Na ruzies, discussies, nog meer ruzies en discussies en handen vol werk en een overdosis stress hadden wij uiteindelijk een lipdub.
Het kenmerkende aan deze lipdub is de verhitte gezichten van een aantal personen uit de groep, die zich soms net iets meer inspanden dan anderen. Zo werkt dat met een groep en in een groep zijn leiders en deze leiders waren te herkennen aan hun rode en gespannen gezicht.
Terwijl ik bezig ben met een lipdub voor een kamp, zit ik midden in een andere lipdub waar ik mij vandaag heb ingestort. Namelijk op de PABO. Met in mijn achterhoofd de lipdub van het MBO, waar ook alleen maar vrouwen waren, verklaar ik mezelf voor gek. Stiekem vind ik het hartstikke leuk, want lipdubstress is iets wat je gevoelt moet hebben en soms vaker wil voelen. De een wordt er gelukkig van, de ander vraagt zich af wat de diepere betekenis van een lipdub is en waarom je daarbij stress zou voelen.
Maar om terug te komen op de PABO-lipdub, het is ontzettend leuk en het klopt voor zover ik weet. Ook heel normaal is dat het liedje neuzen uit komt en iedereen, die aan het begin van de dag zo enthousiast was over het gekozen nummer, zal dit nummer als nachtmerrie gaan zien. Behalve de ‘producer’ die blijkbaar zoveel enthousiasme uitstraalt, dat meiden voor het liedje vallen, door hem. Of andersom.
Ach, morgenmiddag is het voorbij en dan ben ik apetrots op onze lipdub en verlang ik naar de volgende lipdub om mijn dosis lipdubstress weer te ervaren. 

1 opmerking: