donderdag 21 juni 2012

14/06/12 - Op avontuur


Het was een zonnige zondagmiddag. Wij hadden in de sloot bij onze achtertuin een surfplank liggen, waar we regelmatig een tochtje op maakte. Alleen, met z’n tweeën, peddels mee en hoe lager de brug of buis onder de weg door, hoe groter de uitdaging.


Die middag ging ik samen met mijn grote zus een tochtje maken. Een klein tochtje, we zouden immers gaan barbecueën.
Eenmaal onder de derde brug door, hadden we een doel: De molens van Kinderdijk bereiken. Kon dat? We peddelden wat af, mijn kinderarmen werden moe; mijn zus nam het grote werk over. Hoe vaar je langs een zwaan, hoe ben ik van de plank afgevallen? Het is mij onduidelijk hoe we zo ver zijn gekomen, de smalle slootjes waren niet heel gemakkelijk door te komen. Zwaard erin, zwaard eruit, zo zal het ongeveer geweest zijn.
Na een lange tijd varen, bedachten wij dat de molens van Kinderdijk ietwat ver was, we besloten terug te gaan.

Nu hebben wij wat kenmerken van onze vader overgenomen; een daarvan is ‘nooit via dezelfde weg terug’. Zo kwam het dat we langs de tiendweg voeren. Moeilijk was het niet, vooral rechtdoor, dan komt het vast goed.
Dat thuis inmiddels de zoektocht was gestart naar de gezusters, konden wij niet weten. Het was de tijd voor de mobieltjes nog, zo lang is het al geleden; zo oud zijn wij al!
Dat we het kenmerk van mijn vader ‘weet overal de weg’ niet hebben gekregen, was op dit moment spijtig. We moesten ergens toch de hoek om, dat deden we dan ook. Er was geen doorkomen aan, zwoegend zette we door. Al denk ik dat mijn zus het meeste werk verrichtte, zij was de grootste en sterkste (nu is dat anders natuurlijk…).

Opeens… Hield de sloot op. We moesten de weg over, met onze surfplank. Twee domineesdochters, gekleed in bikini met een t-shirtje, een surfplank in hun midden. Vergeet niet, het was zondagmiddag, om vijf uur begint er in een van de kerken een middagdienst, wij liepen tussen het kerkvolk.
We bereikten een volgende sloot, we roken bij wijze van spreken de barbecue al. Jawel, dit was de thuissloot!
Samen legden we de plank in het water, mijn zus ging op de kant zitten om zo op de plank te zitten. Er klopte iets niet, zagen mijn kinderogen. “Je zit in een mierennest!” riep ik uit. Mijn zus keek en bedacht zich geen moment, wat betreft kleine beestjes zijn we geen helden. Ze sprong in de sloot om zich van de beestjes te bevrijden.
Achteraf was dit een hilarisch moment, op dit moment waren we moe en hongerig. We klommen op de plank en zagen het bootje van onze overbuurjongen: “Oh gelukkig, daar zijn jullie!” sprak hij. Hij draaide zijn bootje en voer voor ons uit, om het goede nieuws te verkondigen aan onze ouders.

Met onze laatste krachten gingen we richting de finish. Wat was ik blij dat we thuis waren. De barbecue stond aan, althans… Het eten was bijna op.
Hoe toepasselijk is het om op zondag, na een avontuur, een preek te krijgen. Het was een groot avontuur, een moment dat we niet gauw zullen vergeten. Het liefst praten we er niet meer over, maar deze dag zit als herinnering aan mijn kinderjaren in mijn hoofd; dat schrijf ik graag op.
Och lieve zus, we hebben ons kranig gedragen, wanneer gaan we weer? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten