dinsdag 22 oktober 2013

22/10/13 - Piet aan het woord

Wat een gedoe maakt Nederland er toch van. Vanuit Spanje zie ik dit allemaal toe, de kenners weten dat ik schrijf vanuit Turkije, dat terzijde. 
Wat mij betreft heeft de desbetreffende persoon, die begon met deze ietwat bizarre discussie, zijn punt gemaakt. Maar weet je hoe dit voelt voor mij? Voor mij, een van de ontelbaar vele zwarte Pieten? Dát is pas discriminatie! 

Maar laten we samen, de mensen in Nederland, de Pieten in Spanje (stiekem Turkije) even realistisch kijken. Zoals iedereen weet, is Sinterklaas, de beste man, oud. Zo oud, dat zelfs mijn bet-overgrootouders niet beter wisten dan dat de Sint oud was. 
Daar komt bij dat het crisis is, niet alleen in jullie koude kikkerlandje, ook in het land van Sinterklaas en de Pieten. Spanje of Turkije, dat laat ik even in het midden. 
Stel dat de VN de baas der bazen afschaft, dat betekent eigenlijk dat het voor Sinterklaas tijd is om te sterven. Eindelijk rust voor de beste man, stelt u eens voor! Eeuwen heeft hij zijn baard meegesleept, op zijn paard rondgereden en over daken gereden. En nu? Nu komt 90% van Nederland in opstand, omdat het feest wordt afgeschaft! 
Ik begrijp maar al te goed dat jullie niet willen dat alle ontelbare Pieten straks op straat staan. Zonder werk. Maar wij hebben inmiddels een goed opgebouwd pensioen. Wat dat betreft is Sinterklaas financieel gezien een ster.
En dan nu de voordelen, buiten dat ik voor de rest van mijn leven van mijn vervroegd pensioen kan genieten:
Nooit meer de verbaasde reacties en discussie dat peper- en kruidnoten eind augustus al in de winkel liggen. 
Stel, u heeft kinderen, dan kunt u al uw gemiste slaap van de afgelopen jaren inhalen. Kinderen zullen niet meer huilend wakker liggen in de angst dat er opeens een Sint, Piet of paard over het dak loopt. Als ze daar niet wakker van lagen, dan staan ze niet meer om 05.00 naast uw bed te springen of ze al in hun schoen mogen kijken.
De knusse kerstavonden zijn niet meer een week, maar die kunnen in november al beginnen! 
Voor alle basisschoolleerkrachten geldt: Geen haast meer, gewoon vanaf oktober beginnen met het oefenen van de kerstliedjes, kerstmusical. Niet op 5 december de Sintsferen in de groep vlug vervangen door de kerstsferen. Neem de tijd! 
Die overheerlijke kerstkransjes kunnen eerder de schappen in.
Het feest voorgoed afschaffen is een goede reden om peper- en kruidnoten het gehele jaar te verkopen. Voor de Pieten die nog niet voldoende pensioen hebben opgebouwd, moet er wel een beetje werk zijn.
U hoeft niet meer te liegen over hulpsinterklazen.
Geen koude intocht meer, waar uw kind stuitert op uw nek, terwijl u rillend van de kou wacht  tot het voorbij is. 

Telt u dit alles bij elkaar op en kijk nog eens, met deze verhelderende blik, naar het voorstel van de VN. Gun elkaar de rust, bewaar de vrede.
Ik hoop dat Nederland wat heeft aan mijn bericht vanuit Spanje. Turkije. 

Met vriendelijke groet,
Piet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten