vrijdag 28 september 2012

27/09/12 - Treinpraat


De trein richting Leeuwarden, ik zal uitstappen bij Utrecht. Met mijn iPod aan zit ik een spelletje te doen om de tijd te doven.
Twee oudere vrouwen zitten achter me en ik volg hun gesprek. Na een tijdje zet ik mijn muziek uit. De ene vrouw vertelt, de ander vraagt en geeft respons. 

“…dan ben ik om kwart over 1 in Groningen, maar het is geen moeilijke verbinding.”
“Waar heb je allemaal gewoond dan, dat je zoveel reist?”
“Ik kom uit Bergen. Maar ik heb in Amersfoort gewoond en daarna ben ik verhuisd naar Schiedam.”
“Van Amersfoort helemaal naar Schiedam?”
“Ja, mijn man werd overgeplaatst door zijn werk. Hij woonde in Amersfoort, daar heb ik hem leren kennen. Hij komt uit Limburg. We zijn getrouwd en in Amersfoort gaan wonen. Toen zijn we naar Schiedam verhuisd, hij werkte in Hilversum.”
“Nou, dat is wat zeg!”
“En ik heb drie broers, die wonen ook door Nederland heen. De één woont in Sittard, één in Vugt en de ander in Lelystad.”
“Goh, echt overal. Maar het is wel leuk, lijkt me.”
“Ja, je komt nog eens ergens en het reizen went vanzelf, ik vind reizen niet erg.”
 “Maar reisde je vroeger toch wel met de auto?”
“Ja, toen wel. Mijn man reed veel auto, sinds hij dood is, doe ik dat niet meer.”
“Maar je hebt wel een rijbewijs?”
“Zeker, maar die is verlopen. Het is helemaal niet handig, om in de grote stad een auto te hebben. En als er iets gebeurd heb ik m’n kinderen met een auto. Het scheelt een hoop geld natuurlijk! Daar kun je veel beter leuke dingen van doen. Op vakantie gaan ofzo.”
 “Ga je nog op vakantie dan?”
“Ja, met een stel vriendinnen uit Schiedam. Laatst hebben we een rondreis gemaakt door Estland, Letland, Litouwen, Finland en Polen. Een mooie reis hoor.”
“Zo, dat is een heel eind weg!”
“Tsja.. Je bent toch maar alleen, dus dan ga je op reis.”
“Ja, nou inderdaad. Heb je ook van Lien gehoord, haar man is dement he.”
“Och, ja. Het is tragisch. Ik ben blij dat ik dat niet gehad heb bij mijn man. Je voelt je verplicht om langs te gaan, je wil graag langs gaan bij je echtgenoot en uiteindelijk krijg je er niets voor terug. Nee hoor, ik ben blij dat mijn man gewoon dood is gegaan en dat ik hem niet in die situatie terecht heb zien komen.”
“Ja, daar heb je gelijk in.”
“Maar station Gouda, ik moet hier overstappen.”
“Och, natuurlijk. Fijn weekend en tot snel weer.”
“Ja, jij ook en we spreken elkaar weer, dag!”
“Dag…”

Mooie verhalen vind ik het altijd, ook al lijken veel verhalen op elkaar. Later praat ik misschien ook wel zo, of zal ik de vragen stellen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten