vrijdag 27 juli 2012

27/07/12 - Supermarktklanten


Vroeger, toen ik nog in Nieuw-Lekkerland woonde, werkte ik bij de Plus. Ik neem u graag mee terug in de tijd…

Op dinsdagavond en zaterdag sta ik in een slablaadjesgroen pakje achter de kassa.
Fascinerend aan klanten die aan je kassa komen, is dat ze zo bijzonder zijn. Niet allemaal, je hebt ook gewone klanten, die komen en gaan en niet opvallen.
Er komen klanten voor de acties aan mijn kassa, onder ieder artikel verschijnen op mijn display blauwe letters ‘ACTIE ARTIKEL’. Dat kan dan weer afleidend werken, maar zelfs dat went.
Ongeacht leeftijd, geslacht en uiterlijk hebben veel klanten hun bijzondere kanten. Zo heb je klanten die niet fris ruiken, of juist naar eau de cologne, wat meer aandoet als wc-verfrisser. Klanten die over het weer praten, over schaatsen in de winter en over het zwembad in de zomer. Mensen die grapjes maken, maar dan iedere week dezelfde grappen.
“Hij moet er aan de bovenkant in, toch?” –wat betreft de pinautomaat- “Zo, alweer geslaagd! En dat op mijn leeftijd!”
Klanten met standaard antwoorden als: “Ik moet niks geen zegels!” of juist het tegenovergestelde: “Alles erop en eraan!”
Mensen die niks zeggen, mensen die de oren van je hoofd leuteren. Mensen die met je mee lachen en klanten die mopperen.
Klanten die altijd wat vergeten, hun pinpas hebben uitgeleend en zonder geld staan, bellende klanten, kauwgom kauwende klanten, mensen die haast hebben of juist alle tijd hebben.
Het meest opvallende vind ik nog de sigarettenbalie. Als ik bij mezelf naga van welke klanten ik weet wat ze roken, kan ik er examen in doen en cum-laude slagen. Een korte opsomming aan combinaties per klant:
-   - Pakje Brandaris met rooie rizla en een pakje chesterfield
-   - Twee pakjes blauwe camel
-   - Een slof camel (eens in de twee weken)
-   - Zes pakjes Brandaris met evenveel pakjes rislavloei
-   - Een pakje Brandaris met blauwe rizla, is de blauwe rizla er niet? Oh, dat is al langer zo? Oh 
      ja…
-  - Vijf pakjes grote Pall Mall
-  - Zware Vanelle met mascottevloei en een pakje camel
-  - Een drumstel (drum shag met drum vloei)
-  - Groene Elixir
-  - Half zware vanelle met mascotte (voornamelijk gerookt door oostblokkers)
-  - Drie langes, je weet het wel hé! (lange Pall Mall rood)
-  - Drie Caballero met filter alsjeblieft. (Na drie jaar, iedere week, weet ik het wel!)
-  - Een pakje camel click, in combinatie met twee karren vol boodschappen.

Best een lijst wat er in mijn hoofd hangt. Moet je nagaan, als mensen van merk veranderen. “Pakje L&M denk ik?” “Nee, Lucky Strike alsjeblieft.” 
Daar gaat mijn systeem!
Ook komen er wel eens klanten “Hey, ja ik moet sigaretten hebben…” –stilte-
Sta je dan, ‘ik moet sigaretten hebben,’ betekend dat misschien dat ik een smaak moet kiezen? Ga je ervan uit dat ik weet wat jij rookt? Heb je iets besteld? Ik wil graag meer details!

Vroeger, toen ik nog in Nieuw-Lekkerland woonde... Na bijna vijf jaar trouwe dienst ruil ik de plek in voor… Wie zal het weten? Maar ik zal nooit vergeten wat men rookt, hoe men rook en wat voor types er aan mijn kassa kwamen, starend naar mijn slablaadjesgroene pakje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten